Internet of Things

IoT Story: slimme parkeerplekken

Vaarwel zinloos rondjes rijden

Leestijd: 5 minuten

Eindeloos rondjes rijden op zoek naar een lege plek? Als het aan Dura Vermeer, Nedap en T-Mobile ligt, binnenkort niet meer. App aan, kijken waar in jouw buurt een plek is en je wordt er makkelijk en veilig heen genavigeerd. Hoe? Met een sensor in iedere parkeerplek en het NarrowBand IoT netwerk van T-Mobile. De slimme stad in actie.

Sinds een jaar staat in Nederland het licht vol op groen. De revolutie in wording was in afwachting van een speciaal netwerk voor het versturen van sensordata. Dat netwerk is er nu. T-Mobile biedt sinds een jaar landelijke dekking met haar IoT netwerk (met gebruik van NarrowBand technologie). 

NarrowBand IoT is een nieuwe, wereldwijde standaard. Het netwerk combineert een extreem laag energieverbruik met een zeldzaam goed bereik. Het maakt niet uit waar je een sensor plaats – onder de grond, hoog in de lucht, op de rug van een koe – hij kan overal contact maken met het netwerk.

Pratende parkeerplekken

Wie bij parkeersensoren futuristische associaties krijgt, moet zich vooral laten bijpraten door Edwin Siemerink, SENSIT Proposition Manager bij technologiebedrijf Nedap. Twaalf jaar geleden al plaatste Nedap haar eerste parkeersensoren in het wegdek: de SENSIT genaamd. 

Nedaps SENSIT is een slimme rakker. Vanuit zijn boorgat schiet hij een infrarood signaal omhoog. Kaatst die terug, dan staat er een auto. Is er geen reflectie, dan is de plek vrij. Siemerink: “We meten ook nog het aardmagnetisch veld, om het helemaal nauwkeurig te krijgen.”

tekst loopt onder de afbeelding door

De sensor gaat de grond in

Revolutie op grote schaal

De sensor produceert de meest simpele data denkbaar: een 0 (vrij) of een 1 (bezet). Voor het versturen van die data bouwde Nedap een eigen netwerk. Een soort NarrowBand avant la lettre, “met kleine zendmastjes en antennes aan de omliggende infrastructuur”. Met de komst van NarrowBand IoT lonkt een veel grootschaliger en makkelijker perspectief. 

Er is al een netwerk, waar je ook maar een sensor plaatst in Nederland. Siemerink: “Parkeersensoren hebben al bewezen dat de manier waarop we onze auto’s parkeren revolutionair veel beter kan. De vraag is of we met NarrowBand IoT die revolutie nu op grote schaal kunnen uitrollen.”

Het mogelijke antwoord op die vraag ligt op dit moment in de grond bij de monumentale Gruyter Fabriek in ’s-Hertogenbosch, niet geheel toevallig de thuisbasis van het IoT team van T-Mobile.

Een beetje nederigheid

Op maandag 13 november werden er in tien parkeerplekken bij De Gruyter Fabriek gaten geboord. In ieder gat verdween een parkeersensor van Nedap en die sensor stuurt haar signaal rechtstreeks naar het NarrowBand IoT netwerk van T-Mobile. Een unieke test en mogelijke voorbode van een grootschalige parkeerrevolutie in wording. 

Alle partijen zijn optimistisch, maar roepen het nog niet van de daken. Robert de Vries is bij het IoT team van T-Mobile verantwoordelijk voor sales en business development. “De insteek is leren. Het is een jonge technologie en we staan aan het begin van allerlei ontwikkelingen. Er kan al veel en we zien goede resultaten, maar we zien ook voortdurend verbeterpunten. Een beetje nederigheid werkt het beste in deze fase. Open zijn, samenwerken, samen leren, dat is onze strategie vooruit.” 

Batterij

De sensoren gaan drie maanden draaien. Een belangrijke test is de batterijduur van de sensoren. Op papier staat de levensduur op zeven jaar. Dat zou voor Siemerink een prima uitkomst zijn, maar uiteindelijk geldt: meten is weten.

“Hoe makkelijk communiceren de sensoren met het netwerk, ook als er een auto op staat? Hoe slechter het signaal, hoe harder de batterij moet werken. Gaat er wel eens data verloren? Is er downtime? We zitten er heel technisch in. Over drie maanden weten we het echt.” 

De voorlopige bescheidenheid tijdens de testfase verlet geen ambitieuze blik vooruit. Ook dat is een belangrijk onderdeel van de huidige strategie: wat voor mogelijke business case kleeft er aan een toepassing? Wie zijn daar allemaal bij nodig?

tekst loopt onder de afbeelding door

Voorbereidend werk door Dura Vermeer

Intelligente infra

In het geval van de slimme parkeerplekken is er naast Nedap en T-Mobile nog een derde partij betrokken: innovatief bouwbedrijf Dura Vermeer, een van T-Mobiles oudste klanten. Waar T-Mobile het netwerk levert en Nedap de sensoren, is Dura Vermeer de partij die op grote schaal de infrastructuur kan voorzien van sensoren. 

Gerard Schoemaker is er Programmamanager Smart Parking. Wie vijf minuten met Schoemaker praat, snapt waarom juist Dura Vermeer betrokken is bij dit traject. “Infrastructuur zal intelligent worden, net als auto’s, koelkasten en thermostaten. Sterker nog: ik zie eerder een stad haar verkeer slim reguleren met sensorinformatie dan dat een koelkast jou waarschuwt dat je melk op is. Slimme steden en slimme infrastructuur – daar liggen wat mij betreft de meest urgente én kansrijke business cases.” 

Licht in de zwarte doos

Slimme parkeerplekken zijn een goed voorbeeld van Schoemakers stelling. De parkeerdruk in de binnensteden is problematisch. De luchtverontreiniging is een minstens zo urgent pijnpunt - twee problemen die overigens veel met elkaar te maken hebben.

Schoemaker: “Je moet eens weten hoeveel kilometers er verkwist worden met het zoeken naar een parkeerplek. Niemand weet wanneer een gebied vol loopt qua parkeergelegenheid.” Siemerink beaamt: “Wie vanaf de ring een stad binnenrijdt, betreedt feitelijk een black box.” 

Wat het consortium betreft, gaat dat heel snel veranderen. De business case: gezamenlijk belangrijke delen van de stad voorzien van sensoren en gebruikers laten betalen voor de dienstverlening die je daaraan kan hangen. Dat is de consument die met een app precies ziet waar een parkeerplek is, maar ook de gemeente. 

Siemerink: “De dienst Handhaving moet nu elke straat letterlijk scannen. Met onze sensoren kan handhaving veel gerichter. Wij kunnen dadelijk precies aangeven waar onbetaald geparkeerd wordt of parkeerperiodes worden overschreden.” Schoemaker: “Wanneer mensen weten dat er een sensor in de grond zit, gaat de betalingsdiscipline sowieso rap omhoog. Alleen op die manier al kan de gemeente met slim parkeren hogere inkomsten genereren.” 

Unieke fase

Zover is het nog niet. Los van de aanvankelijke testfase, heeft het uitrollen van een werkbaar systeem de nodige voeten in de aarde. Hoe ga je om met speciale parkeerplekken - voor laden en lossen, voor gehandicapten, voor elektrische auto’s? Hoe verwerk je de capaciteit van parkeergarages in je systeem?

Er zijn nog 101 losse eindjes, maar de mannen zijn unaniem positief. De Vries: “Dat is juist zo leuk aan de fase waar we nu zitten. Met NarrowBand IoT ligt er ineens een wereld aan mogelijkheden. Het grote bouwen kan beginnen. Veel leuker en spannender dan dat wordt het toch niet?” 

Proef draaien in vijf gemeenten

Testen hoe slim parkeren voor uw gemeente uitpakt? Dat kan, kosteloos. Het consortium zoekt vijf gemeenten voor een praktijktest van een half jaar. Hierin kijken we ook naar allerlei bijkomende uitdagingen, zoals hoe om te gaan met laad- en losplekken of plekken voor gehandicapten. Geïnteresseerde gemeenten kunnen contact opnemen met Robert de Vries.